Sperrtopf Antennes te koop

zaterdag 11 juni 2011

Klaar in de USA!

Ik ben nu helemaal klaar in de USA! De afgelopen 3 dagen nog 8 uur op de DA42 sim gezeten, multi-crew werk. Dus Pilot Flying, Pilot Monitoring (ook wel Non-Flying). Daarnaast een lading Portugal procedures op de sim gevlogen. O.a. departures vanaf Evora en approaches op Beja en Montijo. Plaatsen waar we gaan vliegen in Portugal voor het laatste deel van de DA42; de Multi-Engine Instrument Rating. Deze moet gebeuren in een JAA omgeving dus dit mag niet in Amerika. We zullen in Portugal 5 vluchten maken op de DA42 diesel versie, inclusief examen. De DA42 Diesel versie is iets anders dan de Lycoming L360 die we hier in Amerika vliegen. De L360 heeft tegengesteld draaiende propellers, dus heb je geen critical engine (wikipedia). De Diesel versie heeft daarentegen gelijkdraaiende props, dus wel weer een citical engine. Daarnaast heeft de Diesel versie een FADEC motor systeem die zelf alles regelt behalve je gashandel. Ook het starten en featheren van de motor. Dit zal dus kwa procedures weer even wennen zijn.
Het zal nog wel even duren voordat ik naar Portugal ga. Ik loop zo'n 2 weken voor op de grote groep hier, en daarnaast gaat het nog niet zo heel snel met het DA42 ME-IR traject in Portugal, dus ik verwacht dat ik nog ruim een maand in Nederland thuis zit te wachten. Maar goed, ik vermaak me thuis wel.

Als je je CPL hebt behaald mag je eindelijk je wings dragen op je uniform. Deze krijg ik maandagmiddag van de Chief Flight Instructor uitgereikt op de ramp bij de DA42 in bijzijn van m'n medestudenten.
Waarschijnlijk vlieg ik dan woensdag terug naar huis als er tickets beschikbaar zijn. Anders wordt het misschien donderdag...

3 opmerkingen:

  1. Van harte Peter, wow wat gaat het snel! Super. Die maand wachten gaat vast snel voorbij, als het meezit met de thermiek lekker zweefvliegen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Super gedaan. Laat je wel foto's maken tijdens de winguitreiking. Ik had er eigenlijk bij willen zijn natuurlijk!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nou, van harte gefeliciteerd! Nog een paar leuke dagen in Mesa en goede reis terug.

    BeantwoordenVerwijderen