Sperrtopf Antennes te koop

maandag 9 mei 2011

Instrument rating!

Zo, na nog enkele dagen in de south east practice area gevlogen te hebben om nog meer approaches te blijven herhalen stond vandaag maandag 9 mei de Instrument Rating Check op het programma.
Ik vloog deze vandaag met Justin. M'n oude instructeur van het VFR tijdperk. Erg relaxed dus aangezien ik hem al heel goed ken.
Ik moest vandaag om 2 uur briefen. Toen ik Justin al tegenkwam in het gebouw vroeg hij of ik wel zeker wist of ik vandaag wilde gaan vliegen. Het was namelijk superrrrr turbulent en met de wind was erg gusty met vlagen van 24 knopen. Een flinke uitdaging dus. Ik zei dat ik nog wel even goed naar het weer zou kijken, en dan een beslissing maak. Het is de laatste weken hier elke dag gusting boven de 20 knopen, en turbulentie waar je u tegen zegt. Ik vond dat niet zo'n probleem. Eenmaal m' vluchtvoorbereiding gemaakt hadden we eerst even een mondeling over de dingen op de approach plates. Hij vroeg me allerlei details. Geen probleem, want die wist ik gelukkig allemaal. Om half 3 het vliegtuig in gestapt en opgestegen om eerst een aantal radialen te intercepten en tracken. Eerst QDR 110 from Falcon NDB (die overigens dood is, dus op de GPS gevlogen, wordt gesloopt, NDB's zijn achterhaald). Toen wat radar vectors to intercept the 355 radial to Stanfield. Eenmaal op die radial en ondertussen de voorbereidingen voor de approach op Casa Grande gedaan, vroeg hij me nog even om een stukje de 15DME arc te intercepten en tracken van de Stanfield VOR. Ook geen probleem. Toen door naar Stanfield VOR voor de VOR runway 5 approach op Casa Grande.
Die helemaal gevlogen. We waren nummer 2, er was nog een andere kist in de holding dus we moesten nog even in de holding blijven op 4000ft ipv 3500ft. Dus even een hold gedraait en toen de approach geschoten. Eenmaal op de minimum descend altitude en missed approach point, missed approach gegaan aangezien hij niet had gezegd dat de baan in zicht was. Direct trok hij de AHRS eruit en vloog ik m'n missed approach zonder AHRS. Dus zonder attitude en heading. Dus weer switchen naar de standby instruments. Ging ook allemaal prima.
Toen naar Gateway om de ILS 30C te vliegen. Radar vectors gekregen. Het was net druk op Gateway met echt IFR verkeer. De MD80's van de lokale airline Allegiant kwamen net binnen. Daarom een hele lange final approach gekregen. We waren een beetje krap in de tijd, dus Justin gaf me de opdracht; keep your airspeed 120kts until 4 mile final. Goed, zo gezegd zo gedaan, tot we vlak voor de glideslope intercept we een 360 graden bocht moesten maken voor spacing. Weg was de tijdwinst door de snellere approach. Goed, na de 360 hebben we de ILS gevlogen. Ondanks de hele erge turbulentie bleef de localizer en glideslope perfect in het midden! Dit was ook duidelijk een van m'n beste vluchten dus dat scheelde. Op 100ft boven m'n Decision Altitude had ik de baan in zicht en maakte ik een touch and go in de gusty crosswind. Erg gaaf om em mooi neer te kunnen zetten met belachelijke crosswinden.
Toen terug naar Falcon Field. Na 1,6 uur stond ik weer op de ramp.

Eenmaal aangekomen binnen voor de debriefing zei Justin "this is gonna be a rough debrief". Hij liet z'n notitieboekje zien waarop alleen de Hobbs en Tach tijden genoteerd stonden van onze vlucht. Totaal geen opmerkingen! Ik kreeg voor m'n check dan ook de allerhoogste behoordeling die je kunt krijgen! Een "Above Standard"! Heel gaaf!


Hoe het nu verder gaat... Ik heb morgenochtend een VFR navigatievlucht op de DA40. We gaan een rondje doen naar Precott, Flagstaff, Sedona en weer terug. Heb gepland om via Roosevelt Lake terug te gaan, sightseeing boven de prachtige natuur van Apache Trail. Ik hoop dat we daar tijd genoeg voor hebben, anders gaan we vanaf Sedona direct weer terug naar Falcon Field. De vlucht is 3 uur dus ik verwacht dat dat moet lukken. Wordt wel weer vroeg opstaan, om 6 uur staat de briefing gepland namelijk. Woensdag donderdag en vrijdag waarschijnlijk m'n solo's (of misschien alleen woensdag en donderdag als er wat dubbel gepland gaat worden). Dan begin volgende week m'n Single Engine Class Rating. Daarna op naar de DA42!

3 opmerkingen:

  1. Gefeliciteerd, goed bezig.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geweldig gedaan, ga zo door, maar geniet er ook van. Je tijd zit er zo weer op daar.... Proficiat, dikke XXXXX mam

    BeantwoordenVerwijderen