Sperrtopf Antennes te koop

dinsdag 10 mei 2011

VFR cross-country

Vandaag weer sinds tijden VFR cross-country gevlogen. Er stond een 3 uurs vlucht op het programma. We zijn om kwart voor 7 opgestegen en eerst koers gezet naar Prescott. Daar een touch and go gedaan. Toen naar Flagstaff. Flagstaff ligt op 7014ft (2138m) boven zeeniveau. Voor de DA40 is dat erg hoog. De prestaties van de motor nemen dan ook ernstig af. Vooral in warm weer. Gelukkig was het vandaag een koelere dag dan normaal. Het is hier in de middag ook niet warmer geweest dan 24 graden (normaal is 35). In de ochtend was het nog een stuk kouder. Op 9500ft was het -2 boven Flagstaff. Een ideale dag om de bergen in het noorden in te gaan.
Na ook een touch and go op Flagstaff zijn we doorgevlogen voor een kort stukje naar Sedona. Ik had Sedona alleen nog maar vanuit het zuid-westen aangevlogen, en dan is het uitzicht schitterend. Vanuit het noorden vanaf Flagstaff is het weer heel anders en minstens zo mooi! Op Sedona een full-stop taxiback gemaakt aangezien de baan daar niet zo lang is (wel lang genoeg, maar ook nog even sightseeing natuurlijk). Nadat we weer opgestegen waren vanaf Sedona zijn we doorgevlogen naar Payson. Een vliegveld ook nog op de hoogvlaktes ten noord-oosten van Phoenix. We zijn hier niet geland, maar op 9500ft overheen gevlogen. Net onder de cumultjes door die er al om 9 uur 's morgens in overvloed stonden. Heb m'n instructeur ook even laten zien hoe ik de thermiekbellen zoek en vind :). Wel grappig. Daarna door naar Roosevelt Lake, een vrij groot meer ten oosten van de bergen oost van Phoenix. Boven het meer hebben we nog even wat stalls gedaan, ter voorbereiding op m'n Single Engine Class Rating check die ik waarschijnlijk maandag heb. Nadat we de Roosevelt Dam hebben overvlogen zijn we gedaald om nog wat sightseeing te doen over Canyon Lake en Apache Trail. Wel grappig om te zien vanuit de lucht waar we in februari hebben gereden en foto's hebben gemaakt.

Na 3,1 uur en 256nm (475km) gevlogen te hebben waren we weer terug op Falcon Field. De gevlogen route zag er zo uit (met de klok mee):

Morgen heb ik een 1 uur solo op de DA40. Ik ga wat stalls, steep turns doen. Het uurtje zit er al weer snel op dan.

1 opmerking: