Sperrtopf Antennes te koop

woensdag 23 maart 2011

DA40 first flight!

Zo, na drie en een halve week in een donker warm hok zitten simmen heb ik vandaag eindelijk m'n eerste echte vlucht op de Diamond 40 gehad. Wat een heerlijke bak! Hij heeft wel iets minder performance dan in de sim. Die is nogal overpowered. Misschien mede doordat het in het echt iets warmer is dan is ingesteld in de sim. We zijn om kwart voor 12 opgestegen. Al gauw bleek het dat de DA40 heel graag wil vliegen. Toen ik het gas open gooide en m'n "60 kts - rotate" call maake ging het vliegtuig zonder roteren eigenlijk al vliegen. We zijn eerst naar de south-east practice area gegaan om wat slow flight, stalls en steepturns te doen. Daarna naar Gateway om wat landingen te maken. Daar was het overigens verschrikkelijk druk. De frequentie was geen seconde vrij. De 3 parallelle banen waren alle 3 tegelijk in gebruik, en overal zaten kisten in het circuit. Het klonk echt zo: "xxxx, number 3 runway 30L cleared to land", "yyyy, number 3 runway 30R cleared touch and go", en voor mij: "Diamond Star 5DS change to runway 30C, follow the traffic turning base runway 30R. Number 2, runway 30C cleared touch and go". Pfff! Bij gebrek aan een 2e controller was de andere torenfrequentie niet open geloof ik. Haha. Na 3 landingen op Gateway zijn we terug gevlogen via een paar rondjes langs Superstition mountain, naar Falcon waar we ook nog 2 touch and goes hebben gemaakt. Die DA40 landt echt heerlijk. Net een zweefvliegtuig kwa afronden. Zweeft nog eindeloos door. Na 1,5 uur stonden we terug op de Sabena Ramp. Dit keer aan de andere kant, ver weg van de Archers! :D

Ondertussen heb ik ook een nieuwe instructeur gekregen. Iedereen zegt dat het een hele goede instructeur is, maar dat is ook erg streng kan zijn. Nouja, prima. Leer je meer van. M'n oude instructeur was erg druk de laatste tijd. Hij had 6 IFR studenten. Dat resulteerde de laatste 6 weken in maar 2-3 vluchten per week. Dat is nu na 2 dagen vliegen al verbeterd aangezien ik samen met Niels voorlopig de enige twee leerlingen zijn van hem. Voor morgen sta ik ook alweer ingedeeld voor 2 missies; 1 uur actual DA40, circuitjes, en 2 uur de sim weer in. Zelfs voor vrijdag sta ik al ingedeeld voor weer 2 actual missies. Het gaat weer hard als vanouds! Primaaa!

Voor de rest is er niet heel erg veel te melden. De temperaturen zijn flink omhoog gegaan de laatste tijd. De warmste dag van 2011 is tot nu toe 33 graden geweest. Nu is het weer eventjes koeler (brrr, 23 graden) omdat er net een koufrontje langs is gekomen. Dat gaat weer hard de 29 graden de komende dagen. Ook zijn de andere 2 (ex)eigenaren van onze auto zijn inmiddels weer terug naar Nederland. De GMC is dus nu van ons Mathijs en ik.

2 opmerkingen:

  1. Ha! Het enthousiasme is helemaal terug. Een leuk verhaal. Fris? Pas op dat je geen kou vat :P

    BeantwoordenVerwijderen