Sperrtopf Antennes te koop

donderdag 24 maart 2011

Uurtje actual, 2 uurtjes sim

Vandaag weer een uurtje op de DA40 gevlogen. Nog weer even gauw wat steep turns en wat slow flight. Zijn ze hier dol op. Toen weer gauw terug naar Falcon om nog wat touch and goes te doen. Die DA40 landt echt een stuk lekkerder dan de Archer zeg... Na een uurtje stonden we weer aan de grond.
Om 9 uur nog even 2 uur de sim in gekropen. Weer de ILS 30c approach op Gateway en de ILS 5 approach op Casa Grande gedaan. Uiteraard met missed approaches erbij, want het weer in de simulator is vreemd genoeg altijd slecht hier! Haha. Ook kreeg ik nog weer wat failures voor m'n kiezen. Net na takeoff op 100ft een engine failure. De baan is lang zat dus ik kon mooi rechtuit landen. Daarna opnieuw gestart, waarna op ongeveer 300ft hoogte in de wolken zonder zicht m'n hoogtemeter en snelheidsmeter ineens vastgevroren waren. Standby instruments checken, ook die waren dood. Hmmm. Temperatuur 5 graden boven nul en de pitot heat had ik al aan staan... Geen icing... Ok, alternate static source! Hoppa. Je draait onder je panel in een hoek ergens een "kraan" open. Je instrumenten krijgen nu statische druk vanuit de cockpit. Deze druk verschilt altijd wel iets met de druk buiten, dus heel erg betrouwbaar is deze aanwijzing niet. Het kan tientallen voeten in hoogte verschillen, maar in nood verhelpt dat het probleem natuurlijk wel. M'n static port was geblockt. "Good thinking!" hoorde ik achter me :).

Heb ook wel eerder in de sim failures gehad van bijvoorbeeld de complete G1000. Dan zijn die standby instruments toch ineens wel weer beholpen! Haha. Ook een leuke situatie: Op je G1000 is je kunstmatige horizon en heading ineens dood (voor de kenners; AHRS fail). Natuurlijk heb je nog wel je standby kompas en je Nav1 en GPS doet het ook nog wel, maar ga dan maar eens een VOR radial intercepten en tracken. Maakt het wel interessant!

Verder niet zo veel te melden. Morgen weer lekker 2 missies knallen. 3 uur vliegtijd. We gaan wat VOR interceptions en holdings doen. Misschien dat we ook al ergens een approachje pakken. We'll see!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten