Sperrtopf Antennes te koop

woensdag 30 maart 2011

IFR naar Tucson, dit keer in de DA40

Gisteren geen tijd meer gehad om een blogje te doen over dinsdag.
Dinsdag zijn we naar Casa Grande gevlogen om daar de ILS runway 5 te doen. Missed approach, en terug de holding in. Opnieuw proberen en op short final weer go around gegaan, maar dit keer voor de localizer backcourse. Je vliegt nu de ILS vanaf de verkeerde kant aan, en dit keer zonder glideslope. Puur op de localizer dus. Dit is geen officiele approach. Sabena heeft voor training deze approach bedacht. Zie hier het kaartje:

Daarna door naar Chandler om de NDB approach voor runway 4R voor het eerst in het echt te vliegen. In de sim vaak genoeg gedaan. Het is net echt! Haha. Toen weer terug naar huis.

Vandaag, woensdag was het plan om naar Tucson te gaan. Vanmorgen om 10 uur stond ik op school. Navlog moeten maken, via airways naar Tucson. Na goedkeuring van m'n instructeur het IFR flightplan gefiled en de rest van de planning (mass and balance en weer) afgemaakt. In het vliegtuig de ATIS opgehaald en de IFR clearance aangevraagd. Dit gaat ongeveer zo; "Falcon ground, Diamondstar 997CA request IFR clearance to Tucson International, with information Lima". "Diamondstar 7CA standby, clearance requested." "Diamondstar 7CA, your clearance is in. Please advise when ready to copy." "Diamondstar 7CA is ready to copy IFR clearance".
"Diamondstar 7CA you're cleared to Tucson International airport via the MESA.1 departure, vectors, V105, TUS. Climb and maintain 4000', expect 8000' 5 minutes after departure. Departure frequency 126.8, squawk 4205." Vervolgens lees je dat rijtje exact zo terug en je bent klaar om te gaan, maar niet voordat je je taxi klaring hebt aangevraagd natuurlijk....
Goed, het hele flightplan in de G1000 gezet en op naar de runup area.
De MESA.1 departure stelt niet heel erg veel voor. Je vliegt runway heading tot 1900', vervolgens maak je een rechter bocht naar heading 220 om de 003 radial van Stanfield VOR te intercepten tot puntje IFNUR. Zie hier;

Goed, die gevlogen. Vlak voor IFNUR kregen we een vector naar airway V105 om die te intercepten. Ondertussen konden we ook steeds hoger vliegen. Eenmaal aangekomen vlak voor Stanfield vlogen we op 9000ft. De DA40 had met dit warme weer (29 graden) weinig power meer over...
Nog een stukje verder gevlogen over airway V105. Ondertussen de ATIS van Tucson binnen gehaald en toen kregen we de handoff van Albuquerque Center naar Tucson Approach waar we ons verzoek konden indienen om de ILS11L approach te kunnen doen. Dat mocht. Gelukkig. Want daar kwamen we voor. Soms kan dat geweigerd worden als het heel druk is of de wind anders staat.
We kregen een direct LIPTE. De initial approach fix voor de 11L approach. Die ziet er zo uit:
Nadat we deze approach gevlogen hadden en op Decision Altitude een sidestep maakten naar runway 11R voor een touch and go, op verzoek van ATC ivm verkeer nog op de runway, zijn we VFR teruggevlogen naar Falcon Field, via een transition door Gateway D-airspace. We hadden nog 10 minuutjes over, dus we hebben nog een touch and go gedaan op Falcon Field. Na 2,3 uur (rare missie tijd) waren we terug.

Wat wel grappig is, als je een IFR flightplan filed krijg je een IFR squawk code, die terug te vinden is op internet. Iedereen kent wel die online flight trackers, waar je kunt zien waar een airline kist zich op dat moment bevindt en hoe die gevlogen heeft. Nou, dat kan ik nu dus ook. Zie deze link: http://flightaware.com/live/flight/N997CA/history/20110330/1845Z/KFFZ/KTUS (mirror indien ooit offline).
Dat was ik vandaag! Vanaf Falcon Field de MESA.1 departure. Vectors naar de airway V105, toen naar Stanfield, stukje door op V105, toen een direct naar LIPTE en de ILS afgevlogen, touch and go gemaakt en terug naar Falcon. Ineens op de terugweg houdt het lijntje op. Klopt. Toen kregen we de opdracht: "Diamonstar 7CA radar services terminated, squawk VFR". Dan wordt de vlucht niet meer getracked. Heel grappig om dit zo terug te zien. Ook inclusief hoogtes en snelheden onderaan de pagina. Heb al gekeken of ik ergens anders nog zichtbaar was op een andere vlucht, maar weinig interessants. De enige die ik hier heb ik deze http://flightaware.com/live/flight/N4144P, 24 februari. IFR naar Tucson. De route op flightaware is iets minder spectaculair helaas. Maar wel grappig.

Morgen 1,3 uur. Naar Gateway en daar wat approaches doen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten