Sperrtopf Antennes te koop

dinsdag 7 december 2010

Vrije dag

Vandaag (helaas) een vrije dag gehad. Heb nu alweer zin om te vliegen! Maarja, mijn instructeur vliegt helaas op dinsdag en woensdag niet. Vandaag dus niet heel veel bijzonders gedaan. Lekker de hele ochtend met Rosa geskyped. Haha. 's Middags nog even de boeken in gedoken en naar de Walmart geweest voor boodschappen. Vanavond bezig geweest met het uitprinten en aan elkaar plakken van 16 A4tjes (ohnee, dat stomme "Legal" papierformaat wat die Amerikanen gebruiken...), die bij elkaar een cockpit van de Archer vormen. Hier kun je makkelijker de procedures op oefenen dan droog in je hoofd:
Archer mock-up
Archer mock-up




Goed, echt veel meer heb ik niet te melden. Duik zo weer de hot tub in denk ik en dan ga ik maar weer pitten. Nog een dagje niksen en dan weer lekker vliegen!! Kan niet wachten!

maandag 6 december 2010

3rd flight

Vandaag opnieuw gevlogen. Weer naar de south-east en south-west practice area. Vandaag weer als eerste met Sharon achterin, en daarna een wissel op Falcon Field en ging ik achterin. Dit keer echt alles zelf gedaan, ook de ATC communicatie. Ging weer lekker! Rond kwart voor 12 opgestegen vanaf runway 22L. Deze baan had ik nog niet eerder gehad. De departure procedure is hier redelijk hetzelfde. Runway heading tot 2000' msl, (veld ligt op 1394'). Daarna linkerbocht naar heading 100 om naar "Lima" te vliegen. Vanaf 1000' agl ga je de after take-off checklist doen en pas je de snelheid aan van take-off climb speed (75kt) naar cruise-climb speed (85kt). We klimmen nu door tot 3700' msl. Daarna weer de practice area ingedoken om weer wat climbs en descends te doen. Dit maal ook tijdens bochten en power-off descends, dus zonder motorvermogen. Dit levert natuurlijk een veel grotere daalhoek op. Ging allemaal weer erg lekker vandaag. Na een uur in de practice area gevlogen te hebben weer terug naar het veld. In de practice area geef je ook bij bepaalde grondkenmerken position reports. Dit gaat als volgt: "South-east practice area, Archer 965WG, 2 miles south of Mister Volcano, 4500' climbing 5500', westbound, south-east practice area". Dit doe je om de 10-15 minuten ongeveer, of als er andere vliegtuigen in de buurt zijn. Ook de landing dit maal dus ook met de ATC erbij, dus wel spannender. Wel erg vet om eindelijk de RT in de praktijk te brengen. "Falcon Tower, Archer 965WG 10 miles south-east of Falcon Field to land, with information Foxtrot." Terug van de toren: "Archer 965WG enter left base runway 22L".... Een paar miles verder "Archer 965WG runway 22L cleared to land"... Dus readback: "Runway 22L cleared to land, Archer 965WG".
De landing was dit keer rond 2 uur 's middags, dus wat turbulenter. Was wat meer werken dus, maar ging toch aardig.
Na een snelle crew wissel was Sharon aan de beurt. Ik dus weer lekker achterin geklommen en daar weer de checklisten meegedaan. Eenmaal in de lucht de kaart er eens goed bijgehad om alles goed te bekijken.
Heb een filmpje gemaakt van een stukje van Sharon's vlucht... Zie onderaan...

Vanavond met z'n allen uit eten geweest. Ik duik zo nog even het zwembad in en dan ga ik weer lekker pitten. Dinsdag en woensdag is mijn instructeur vrij en dus ik nu nog ook (tot ik solo ben...) Donderdag, vrijdag, zaterdag, zondag en maandag vlieg ik weer. Kan nu alweer niet wachten!
Op dit moment staat er 4,9 uur in m'n logbook na 3 dagen vliegen.

(hier een miniscuul klein linkje naar wat foto's vanaf de backseat van gisteren)
(klik hier voor een sneaky linkje naar een filmpje van mijn eerste take-off gisteren, 's morgens vroeg om 7 uur)  
(en hier een miniscuul klein linkje naar een filmpje van Sharon die vandaag power-off decends doet)

zondag 5 december 2010

2nd flight

Vanmorgen errrrug vroeg uit bed. Om 04:45 uur ging de wekker om om half 6 naar het vliegveld te reizen. Op de planning stond vandaag een vlucht naar de south-east practice area voor climbs and descends. Sharon was na mij aan de beurt, dus vond de instructeur het een goed idee om te gaan backseaten bij elkaar.
Ik was eerst aan de beurt. Na de gebruikelijke meteo en mass and balance opgemaakt te hebben en een korte briefing verlieten we dispatch om naar de Archer N4140W te gaan. De walkaround en cockpit preparation gedaan waarna de instructeur er ook aan kwam. De rest van de checklisten afgewerkt, en naar de baan getaxied. De zon was nog maar net op. Om 07:10 uur schoof ik de throttle naar voren om zelf de take-off te doen. Gaaf! Weer dezelfde departure als de vorige keer richting het zuid-oosten. Prachtige rustige lucht nog zo 's morgens vroeg. Mooi met de laagstaande zon, maar lastig om nog naar buiten te kunnen kijken door het redelijk bekraste raam. Eenmaal aangekomen in de practice area voornamelijk klimmen en dalen geoefend en de procedures die daarbij horen. Ging allemaal wel weer prima! Na een uur in de practice area gevlogen te hebben keren we terug richting Falcon. Even de ATIS uitluisteren om de wind en QNH te krijgen. Vandaag ook de landing helemaal zelf gedaan! Ging lekker! Staat iets hoger op z'n pootjes dan een zweefvliegtuig, maar de landing was behoorlijk acceptabel... Goed, dus teruggetaxied naar de Sabena Ramp voor een korte plaspauze en een crew wissel. Nu ging Sharon voorin en ik ging lekker achterin chillen. Wel leuk zo'n vlucht meemaken van achteruit. Ook erg leerzaam als je de checklisten ook meedoet. Bovendien doe je nog weer extra terreinkennis op. Sharon had verder dezelfde opdracht als ik.
Morgen staat er weer zo'n vlucht op het programma. Gelukkig wel op een wat menselijkere tijd. Half 12 klaar zijn, om om 12 uur de lucht in te zijn. Tot 2 uur. Daarna gaat Sharon weer en kruip ik weer achterin. Waarschijnlijk zullen we weer naar een van de zuidelijke practice area's gaan. Ik hoop nog wat touch and goes te kunnen doen op Gateway of Casa Grande...

Ik mag helaas eigenlijk geen foto's op m'n blog zetten van tijdens de vluchten. Maar die zijn er natuurlijk wel ;-)......... Ohja, en Sinterklaas was nog langs geweest! Er was ineens een chocoladeletter P! Thx Juan! Heel leuk!

(hier een miniscuul klein linkje naar wat foto's vanaf de backseat)
(klik hier voor een sneaky linkje naar een filmpje van mijn eerste take-off 's morgens vroeg om 7 uur)

zaterdag 4 december 2010

First flight!

Yay! Vandaag 2 uur gevlogen!
Om 9 uur met de GMC naar school gereden. Het was tijd om de eerste vlucht te gaan maken! Om kwart over 9 bij dispatch ingecheckt. Gelijk een kist gekregen. De N4133K. Die staat al een keer eerder op de foto's. Eerst maar eens even het weer gecheckt en uitgeprint, daarna de mass and balance opgemaakt. Omdat het de eerste vlucht was ff lekker ruim optijd. Ik zou pas om half 12 vliegen, maar ik was om 10 uur al klaar om te gaan. Dus nog even lekker rustig gezeten, beetje de Quick Reference Handbook bestudeerd, nog wat weer bekeken, etc etc. Om kwart over 11 komt m'n instructeur opdagen. Even een korte briefing gehad hoe en wat we gaan doen. Daarna naar het vliegtuig om te beginnen met de cockpit preparation en walkaround. Na die afgerond te hebben zijn we de Archer ingekropen en begonnen met de checklisten door te lopen. Om 11.35 startten we de motor en taxi'den naar de runup area van runway 4R. Voordat we wegtaxien moeten we onze Hobbs ("vlieg"uren, teller gaat lopen wanneer er oliedruk is) en Tach times (motortijden) doorgeven aan dispatch via de radio. Er stonden daar al 4 andere kisten opgelijnd, dus werd het even wachten voor ons. Daar de engine checks en andere checklisten afgerond. Het was druk, erg druk. Naast de 4 startende kisten voor ons kwamen er ineens een hele zwerm landen. We hebben wel 20 minuten moeten wachten voordat we eindelijk onze take-off klaring kregen. Een meespelende factor van de drukte is dat de kleine baan (4L) buiten gebruik is omdat deze opnieuw geasfalteerd wordt. Wel grappig, er vliegt hier vanalles. Naast de talloze Gulfstreams, Citations en Apaches (de Boeing fabriek zit hier aan de andere kant van het veld, zij maken de Apaches), van Archers tot P51d Mustangs, Yak 50's, etc. Echt gaaf. Schijnt een airshow in de buurt te zijn. Er kwam hier vanmiddag meerdere malen een formatie van een DC3 en 3 P51d Mustangs laag over het veld.

Goed, eindelijk onze take-off klaring (apart trouwens dat hier in de USA meerdere kisten in een circuit tegelijk cleared to land kunnen zijn....), waarna we roteerden bij 65kts, take-off climb speed 75kts. Vanaf 1000' agl cruise-climb speed 85kts en een right turn to 120 om naar de south-east practice area te gaan. We klommen door tot 3700' msl. Eenmaal in de practice area klommen we door tot 4500' via bepaalde grondkenmerken richting de south-west practice area. Deze grondkenmerken zijn o.a. een groot vierkant zandvlak, een berg genaamd "Mister Volcano", en een andere berg genaamd "the witch's hat". De practice area's zijn nog behoorlijk groot en bestaan voornamelijk uit woestijn en af en toe wat veldjes. Erg mooi om al die omliggende bergen te zien!
In de south-west practice area hebben we voornamelijk bochtjes gedraaid, effects van power en flaps. Allemaal prima! Bekende stof voor mij. Ging hartstikke goed. Hoogte houden tijdens cruise en in bochten lukte binnen 30ft, dus prima! Vliegt wel lekker, zo'n Archer. Denk dat de Diamond jongens me nu uitlachen als ze dit lezen, maargoed...
Goed, dus na 1,5 uur vliegen (bijna een uur in de practice area) zijn we via de south-east practice area (Mister Volcano) teruggevlogen naar Falcon Field. Even voor de vierkante zandvlakte weer gedaald tot 3200', stukje doorgevlogen, verder dalen naar 2700', en vlak voor het veld dalen naar circuit altitude van 2400' (is 1000' agl). Hup, downwind op en toen nam m'n instructeur de controls weer over. Na de landing teruggetaxi'd naar de Sabena Ramp en daar de motor uitgezet. Hobbs en Tach times weer doorgegeven aan dispatch. De kist uit, en hem achteruit inparkeren.
De volgende (solo)student stond al weer klaar dus gauw een wissel gedaan terug naar binnen voor de debriefing. Allemaal prima, morgen staat de volgende vlucht alweer op de planning. Schijnt dat we (Sharon en ik zitten beide bij dezelfde instructeur) samen op pad gaan naar een ander veld hier in de buurt om daar landingen te oefenen denk ik. Vervolgens een full stop en een wissel, en dan vliegt Sharon terug en neem ik plaats op de achterbank. Weet nog niet waar we heen gaan.
Moet in ieder geval om 6 uur op het veld staan, want om 7 uur gaan we take-off! Wordt een korte nacht!

Goed, zonet nog even wat boodschappen gedaan, heb nu ook een Amerikaanse mobiel: (+1) 480-335-3864 (staat ook onder contact bovenaan). Hier ben ik nu dus ook op bereikbaar. Vanavond noodlesoup gegeten. Lekker simpel, maar was prima binnen te houden!
Vanavond staat het doornemen van de checklisten nog op de planning, en om 9 uur nog ff het zwembad (en hot tub) in. Zijn beide op een heerlijke temperatuur! Morgen wordt het 25 graden, dus dat wordt lekker de hele middag in het zwembad drijven denk ik.

Volgende update morgenmiddag na m'n vlucht!

vrijdag 3 december 2010

Laatste dag groundschool

Hoppa. Groundschool zit er op! Over 2 weekjes nog een klein testje met open boek. Stelt niet veel voor schijnt... Vanmorgen eerst een briefing gehad van de Mesa Police Department. Een uitleg wat wel en echt niet kan hier. Voor sommige dingen kun je makkelijk een jaar de gevangenis in. Beetje oppassen dus... Hele aardige kerel trouwens, die detective.
In de lunchpauze ff naar huis gegaan en daar wat gegeten en geskyped met het thuisfront. Daarna weer gauw terug naar school en nog een paar uurtjes les gehad. O.a. over het airspace hier. In de klas op m'n mobiel nog ff het vliegrooster bekeken en jawel.....  ZATERDAG EN ZONDAG VLIEGEN!!!
Eindelijk!! Zaterdag van 11.00 tot 14.00 uur, en zondag van 06.30 tot 09.00 uur. Dat wordt wel zuur, opstaan om 4 uur... Maarja, hoort erbij. Heb er heel veel zin in!

Vanavond dan maar eindelijk eens bij Arby's gegeten! Smaakte precies zoals vroeger! Zit nu weer ff op m'n kamer. Ga nog even wat checklisten stampen en dingetjes doornemen voor morgen. Vanavond om 11 uur staat er nog een duik in de hot tub op mijn planning.
Volgende update morgenmiddag na m'n vlucht!

donderdag 2 december 2010

Groundschool dag 4

Dag 4 zit er weer op. Even een wat kortere blog.
Vandaag weer een lange dag op school. Opnieuw om 9 uur met het CAE busje naar school. Weer wat theorieles gehad van een van de vele instructeurs. Ook een lekkere lange lunchpauze van 2 uur dit keer. In die tijd hebben we mooi even boodschappen kunnen doen. In de middag voornamelijk gesproken over het roostersysteem wat CAE gebruikt. Heeft wel een uitleg nodig. Is niet het meest eenvoudige systeem...
Na school zouden we weer met het busje naar The Springs (ons appartementencomplex) gebracht worden, maar het busje was andere studenten aan het wegbrengen naar overal en nergens. Na een half uur wachten ben ik maar meegelift met iemand en heb ik onze auto opgehaald om anderen op te halen. Nog even langs de Walmart om boodschappen te doen voor het avondeten. We hebben rijst met een mix van groente en rundvlees, en ijs na gehad. Was erg goed binnen te houden!

Verder niet zo heel veel bijzonders vandaag eigenlijk... Morgen de laatste dag groundschool. Hopelijk beginnen we maandag gelijk met vliegen!

woensdag 1 december 2010

Groundschool dag 3

Zo. Vandaag dag 3 gehad van de groundschool. Vanmorgen weer om 9 uur naar school met het busje waarna we van 9 tot half 4 op school hebben gezeten. In de pauze weer bij de Subway geluncht en nog even een nieuwe USB stick gekocht. Vandaag werd het langzaamaan wat serieuzer. Eindelijk waren er boeken! De belangrijkste 2 helaas nog niet; de QRH (Quick Reference Handbook) en de POH van de Piper Archer (Pilot's Operating Handbook). Gelukkig zijn hier wel online versies van te vinden. Hoop dat we volgende week inderdaad kunnen gaan beginnen met vliegen.

Piper Archer

Piper Archer + mooie berg richting het noorden
Panorama. Sabena Ramp

Het was vandaag eindelijk ook weer wat warmer hier. Geloof dat de temperaturen rond de 20-22 graden lagen. Heerlijk. Na school dus maar eens tijd voor een duik in het zwembad. Was prima te doen.

Zwembad vanmorgen om half 9

Zwembad vanmorgen om half 9
Panorama. Het huis wat links in het verlengde van het pad ligt is ons huis.

Na het zwemmen even gauw met onze GMC Jimmy (4,3 liter V6 hahaha) naar de internetboer gereden 15 min verderop. We hebben nu eindelijk internet in ons huis!

GMC Jimmy

GMC Jimmy

GMC Jimmy

Vanavond weer bij Mathijs, Niels, Giel, en Timo gegeten.
Morgen weer een dag groundschool (van 9 tot 6 staat op de planning). Gelukkig wel de een na laatste. Wordt wel eens tijd om te gaan vliegen...