Sperrtopf Antennes te koop

zaterdag 4 december 2010

First flight!

Yay! Vandaag 2 uur gevlogen!
Om 9 uur met de GMC naar school gereden. Het was tijd om de eerste vlucht te gaan maken! Om kwart over 9 bij dispatch ingecheckt. Gelijk een kist gekregen. De N4133K. Die staat al een keer eerder op de foto's. Eerst maar eens even het weer gecheckt en uitgeprint, daarna de mass and balance opgemaakt. Omdat het de eerste vlucht was ff lekker ruim optijd. Ik zou pas om half 12 vliegen, maar ik was om 10 uur al klaar om te gaan. Dus nog even lekker rustig gezeten, beetje de Quick Reference Handbook bestudeerd, nog wat weer bekeken, etc etc. Om kwart over 11 komt m'n instructeur opdagen. Even een korte briefing gehad hoe en wat we gaan doen. Daarna naar het vliegtuig om te beginnen met de cockpit preparation en walkaround. Na die afgerond te hebben zijn we de Archer ingekropen en begonnen met de checklisten door te lopen. Om 11.35 startten we de motor en taxi'den naar de runup area van runway 4R. Voordat we wegtaxien moeten we onze Hobbs ("vlieg"uren, teller gaat lopen wanneer er oliedruk is) en Tach times (motortijden) doorgeven aan dispatch via de radio. Er stonden daar al 4 andere kisten opgelijnd, dus werd het even wachten voor ons. Daar de engine checks en andere checklisten afgerond. Het was druk, erg druk. Naast de 4 startende kisten voor ons kwamen er ineens een hele zwerm landen. We hebben wel 20 minuten moeten wachten voordat we eindelijk onze take-off klaring kregen. Een meespelende factor van de drukte is dat de kleine baan (4L) buiten gebruik is omdat deze opnieuw geasfalteerd wordt. Wel grappig, er vliegt hier vanalles. Naast de talloze Gulfstreams, Citations en Apaches (de Boeing fabriek zit hier aan de andere kant van het veld, zij maken de Apaches), van Archers tot P51d Mustangs, Yak 50's, etc. Echt gaaf. Schijnt een airshow in de buurt te zijn. Er kwam hier vanmiddag meerdere malen een formatie van een DC3 en 3 P51d Mustangs laag over het veld.

Goed, eindelijk onze take-off klaring (apart trouwens dat hier in de USA meerdere kisten in een circuit tegelijk cleared to land kunnen zijn....), waarna we roteerden bij 65kts, take-off climb speed 75kts. Vanaf 1000' agl cruise-climb speed 85kts en een right turn to 120 om naar de south-east practice area te gaan. We klommen door tot 3700' msl. Eenmaal in de practice area klommen we door tot 4500' via bepaalde grondkenmerken richting de south-west practice area. Deze grondkenmerken zijn o.a. een groot vierkant zandvlak, een berg genaamd "Mister Volcano", en een andere berg genaamd "the witch's hat". De practice area's zijn nog behoorlijk groot en bestaan voornamelijk uit woestijn en af en toe wat veldjes. Erg mooi om al die omliggende bergen te zien!
In de south-west practice area hebben we voornamelijk bochtjes gedraaid, effects van power en flaps. Allemaal prima! Bekende stof voor mij. Ging hartstikke goed. Hoogte houden tijdens cruise en in bochten lukte binnen 30ft, dus prima! Vliegt wel lekker, zo'n Archer. Denk dat de Diamond jongens me nu uitlachen als ze dit lezen, maargoed...
Goed, dus na 1,5 uur vliegen (bijna een uur in de practice area) zijn we via de south-east practice area (Mister Volcano) teruggevlogen naar Falcon Field. Even voor de vierkante zandvlakte weer gedaald tot 3200', stukje doorgevlogen, verder dalen naar 2700', en vlak voor het veld dalen naar circuit altitude van 2400' (is 1000' agl). Hup, downwind op en toen nam m'n instructeur de controls weer over. Na de landing teruggetaxi'd naar de Sabena Ramp en daar de motor uitgezet. Hobbs en Tach times weer doorgegeven aan dispatch. De kist uit, en hem achteruit inparkeren.
De volgende (solo)student stond al weer klaar dus gauw een wissel gedaan terug naar binnen voor de debriefing. Allemaal prima, morgen staat de volgende vlucht alweer op de planning. Schijnt dat we (Sharon en ik zitten beide bij dezelfde instructeur) samen op pad gaan naar een ander veld hier in de buurt om daar landingen te oefenen denk ik. Vervolgens een full stop en een wissel, en dan vliegt Sharon terug en neem ik plaats op de achterbank. Weet nog niet waar we heen gaan.
Moet in ieder geval om 6 uur op het veld staan, want om 7 uur gaan we take-off! Wordt een korte nacht!

Goed, zonet nog even wat boodschappen gedaan, heb nu ook een Amerikaanse mobiel: (+1) 480-335-3864 (staat ook onder contact bovenaan). Hier ben ik nu dus ook op bereikbaar. Vanavond noodlesoup gegeten. Lekker simpel, maar was prima binnen te houden!
Vanavond staat het doornemen van de checklisten nog op de planning, en om 9 uur nog ff het zwembad (en hot tub) in. Zijn beide op een heerlijke temperatuur! Morgen wordt het 25 graden, dus dat wordt lekker de hele middag in het zwembad drijven denk ik.

Volgende update morgenmiddag na m'n vlucht!

2 opmerkingen:

  1. Nou, klinkt goed! De kop is eraf. Nou de rest nog even. Veel plezier!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je eerste vlucht! Wat gaaf!! Het vele studeren en lang op school zitten is toch nog ergens goed voor geweest ;)
    Ben benieuwd of je vandaag zelf al hebt mogen landen.
    Hier in Amsterdam is de sneeuw bijna weg. Wat een chaos op schiphol is het geweest zeg! Heel veel annuleringen en vertragingen door de sneeuw. Ongelofelijk... Vandaag stonden er nog steeds gigantische rijen voor de ticket balie en ben zelf ook druk geweest met omboeken (als het klm uitkomt mogen we opeens alles ;). Hoop dat het morgen wat rustiger is!

    Veel plezier!

    BeantwoordenVerwijderen