Sperrtopf Antennes te koop

vrijdag 11 februari 2011

70hr VFR check!

Hoppa! 70 uurs check in de pocket, eerste strepen op de schouders!
Vandaag m'n 70 uurs check gevlogen! Was gisteren eigenlijk al ingepland, maar heb toen moeten cancelen omdat het 22 knopen gustte. Iets te veel van het goede.
Vandaag stond ik op het rooster voor de briefing om 3 uur. Half 4 de lucht in. Is allemaal iets later geworden. Zo laat dat het uiteindelijk maar kantje boord zou zijn of we voor sunset terug zouden zijn. De vlucht zou 1,5 uur duren namelijk.
Na een uur vertraagd te zijn voor de briefing was het om 4 uur tijd om even een lading theorievragen mondeling te beantwoorden. O.a. over het luchtruim, kaarten, operations, etc etc. Viel me gelukkig alles mee dit keer. Goed begin in ieder geval.
Nadat dit afgerond was richting het vliegtuig gegaan, preflight gedaan en zitten. Motor gestart om 10 voor 5. sunset was om 18:07. Hmmm. Gelukkig doen ze hier ook aan night-VFR. Naar de baan getaxied en opgestegen vanaf runway 22L. Gebeurt niet zo vaak. Meestal is runway 4R in gebruik. Moest runway heading blijven vliegen until further advised. Ok. Doen we. Niet al te ver west van Falcon komt de Bravo airspace van Phoenix al vrij snel omlaag. Moest daarom ook aflevelen op 2400ft om niet de 2700ft floor van B te busten.
Eindelijk mocht in m'n right turn naar het noorden maken. Het was namelijk de bedoeling om naar Sedona te vliegen. Dat werd em natuurlijk nooit, aangezien er voor die vlucht minstens 2 uur nodig is, ik maar 1,5 uur heb, en bovendien is het natuurlijk al gauw donker. Het was de bedoeling om te diverten na wat navigatiewerk. Dus via Fountain Hills naar Carefree naar Black Canyon City en dan nog verder naar het noorden naar Sedona. Dit stukje;
Eenmaal vlak voor Black Canyon City moest ik diverten naar Glendale. Glendale... poeh dat had ik helemaaal niet verwacht. Had eerder gedacht aan Deer Valley of Scottsdale. Goed. De afstand bepaald, koers, tijd en brandstofverbruik. Wel jammer, was nooit eerder op Glendale geweest, ook niet op Deer Valley of Scottsdale, maar die heb ik veel vaker uit de lucht gezien. Glendale had ik verder geen idee van. Enige wat ik daarvan wist is dat de baan op 1-19 lag. Dus zoeken tegen de laagstaande zon. Pas om 7 mijl afstand kon ik de baan zien. Niet echt ideaal. De toren opgeroepen dat we 6 miles north zaten voor touch and goes. Na eerst een flapless landing was het tijd voor een simulated engine failure op circuit. Kwam weer heel mooi uit. De uiteindelijk gevlogen route was zo:
Glendale ligt linksonder.
Daarna terug naar Falcon. Nu wou m'n instructeur blijkbaar al te graag even vliegen, want hij zei: Ok, my controls, vector me back to Falcon.
Prima, heb dus opdracht gegeven om te klimmen naar 3500ft, eerst een stukje noord-oost. Dan een stuk naar het oosten en op een gegeven moment mocht hij klimmen naar 4500ft, stukje later weer terug naar 3500ft. Etc... Daarna was de zon onder en kwamen we het circuit weer in op Falcon. We waren nog wat te vroeg. We hadden nog een kwartier over, dus dan nog maar wat touch and goes. Dit waren m'n eerste landingen in het donker. Het was echt donker! Baanverlichting was allemaal aan. Moeilijk hoogte inschatten, maar ging goed. Wel heel bijzonder.
Om 5 voor half 7 m'n motor weer uitgezet. 20 min na sunset. Gaaf!
Bij de debriefing kwam het verlossende woord al gauw. Ik was ruim geslaagd. Mooi! VFR zit erop! Nu begint een nieuw deel van de opleiding; het vliegen puur op alleen de instrumenten in plaats van op zicht. Na het weekend begin ik met basic instrument flying, nu nog eventjes op de Archer. Je krijgt dan een hood op (of je kunt een speciaal brilletje kopen) waarmee je zicht naar buiten wordt afgeschermd, en je alleen nog maar puur op de instrumenten kunt kijken. Hiermee zullen we zo'n 15 uur vliegen voordat we op de Diamond 40 simulator gaan beginnen. Heb er zin in! Lijkt me wel weer een leuke nieuwe ervaring.
Oh, en bij het behalen van de 70 uurs check komt ook dat je dan je eerste gouden strepen op je schouders krijgt! Nou is het net weekend en is de chief flight instructor naar huis, maar die strepen krijg ik maandag wel als het goed is :)....

4 opmerkingen: