Sperrtopf Antennes te koop

vrijdag 4 februari 2011

Nog meer diversions (update)

Vandaag was het tijd voor de laatste dual voor de 70 uurs check. Deze stond in het teken van diversions. We zijn om 1 uur de lucht in gegaan om over Chandler heen te vliegen naar het zuid-westen. Dit keer de south-east practice area vanaf een andere kant bekijken. Na een tijdje vliegen in de richting van het zuid-westen kwam m'n instructeur met de opdracht om naar Sarita te diverten. Sarita is een privevliegveldje vlakbij Coolidge. Grof de koers bepaald, 115 graden. Ongeveer 2 pennen lang + een beetje op de kaart, zeg 22nm. Met deze wind hebben we iets headwind van links, opstuurhoekje van ongeveer 3-4 graden links, groundspeed zal dan ongeveer op 105 knopen uitkomen, hmm, ongeveer 12-13 minuten vliegen. Timer gestart, en als maar rechtdoor. Ondertussen op de kaart bijhouden waar je vliegt ten opzichte van de uit de hand getekende zo recht mogelijke lijn. Met deze koers klopte het allemaal behoorlijk nauwkeurig. Na 13 minuten vliegen kwam ik aan bij Sarita.
Toen was het tijd om een aantal landingen op Coolidge te gaan doen.... Tot m'n instructeur het gas dicht trok. Ok, prima.

Glide 75kts - establish
Suitable landing field - locate (Coolidge)
Fuel pump - on
Fuel selector to fullest tank - set
Magneto's - on
Mixture - full rich
Carburetor heat - on
Engine instruments - check.

Instructeur: Engine does not restart!

Ok dan doen we dit rijtje gesimuleerd;
Transponder - simulate 7700
Mayday call - simulate
Battery - off
Magneto's - off
Throttle - close
Mixture - idle cut off
Fuel selector - off
Seat belts and harness - lock

Ik kon straight in op Coolidge, maar ik zat nog wel erg hoog. Flaps 40 geselecteerd en wat S-bochten gemaakt op final om wat hoogte kwijt te raken.
Eenmaal geland, gas weer open en weer de lucht in. Er stond een kist aan de andere kant van de baan te wachten om op te stijgen. We maakten een teardrop en gingen weer op final voor een volgende touch and go de andere kant op. Daarna nog weer een circuitje gemaakt, maar de meneer in de kist voor ons vond het blijkbaar nodig om een backtrack te maken op de baan toen wij al op final zaten. Geloof dat die kerel zich nog wel (terecht) schuldig voelde toen we op 10 meter go-around gingen omdat hij nog steeds niet de baan af was.
Goed... Dan niet, dus weer verder gevlogen, terug via Sacaton naar Chandler om daar nog wat touch and goes te doen.
Ohja... Was weer lekker gusty af en toe. Ging een short-field landing doen. Dan kom je tegen de stallwarning aan binnen heel laag over het gras vlak voor de baan om op de nummers te staan. Op 5m hoogte zakte m'n snelheid ineens 5 knopen en m'n rechter vleugel wou heel graag omhoog. Behoorlijk wat voeten + rolroer nodig samen met volgas! Spectaculair! Maakt het wel interessant, een sportief weertje :)

Na 1,5 uur en 6 landingen waren we weer terug op Falcon.
Later 's middags nog even terug naar school gegaan om nog wat foto's te maken vanaf de Sabena Ramp. Hier een paar:


Morgen staat de officiele 300nm vlucht op de planning. Staat 3,5 uur voor. Heb het al wel eerder gedaan eigenlijk, maar nu offcieel. Heen en terug via dezelfde route, naar Lake Havasu. Op de terugweg wel op Wickenburg landen om te voldoen aan de eis dat je op minimaal 2 vliegvelden landt over een afstand van 300nm. De route gaat er zo uit zien;

Update: helaas moeten cancelen vanwege harde wind op de bestemming... Maandag meer hopelijk meer geluk. Morgen, zondag 1,5 uur solo in de south-east. Nog wat bovenwerk (stalls, steep turns, etc) doen en wat landingen op Gateway.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten