![]() |
Sedona rechtsboven, Kingman linksboven. |
Hoe dichterbij we bij Sedona kwamen hoe mooier het werd. Prachtige rode rotsen! Het vliegveld van Sedona ligt midden bovenop een heuvel. Erg gaaf om daar te landen! Het vliegveld zelf ligt op ongeveer 4800ft boven zeeniveau. Dit levert een stuk langere takeoff distance op. Ook is het de regel normaal gesproken om je mixture full-rich te hebben voor de landing. Echter als je hier full-rich wil opstijgen hou je totaal geen vermogen meer over omdat je mengsel veel te rijk is. Hoe hoger je gaat, hoe dunner de lucht. Als je niets aan je mengsel doet blijft je hoeveelheid brandstof gelijk, maar de lucht dunner, dus je mengsel rijker. Een optimaal mengsel is ongeveer 15 delen lucht op 1 deel brandstof.
![]() |
Foto niet van mij. Sedona met het vliegveld op de heuvel. |
Nog weer een minuut of 40 cruisen op 10500ft en we waren bij Kingman aangekomen. Geland daar en op zoek gegaan naar de FBO (fixed base operator). M'n instructeur was hier ook nog nooit geweest voor een fullstop. Na een aantal minuten rondgetaxied te hebben tussen de opgeslagen 727's en talloze ExpressJets vonden we een heel klein bordje waarop stond "FBO is AirZona --------->". Goed... De Archer geparkeerd. En toen naar binnen gelopen. Het leek allemaal wel erg verlaten. Zo verlaten dat er een andere kist stond geparkeerd met zo'n grote tumbleweed eronder.
![]() |
Tumbleweed. Zo'n ding dus. |
Na even gauw wat gedronken te hebben en nadat we de wc eend hadden gevoerd gingen we weer terug richting Falcon Field. Nog weer anderhalf uur te gaan. Deze tijd hebben we gebruikt om wat moppen te vertellen :)... M'n vermoeden van de golf (mountain waves) werd bevestigd toen we 's middags prachtige Lenticularis wolken zagen staan boven de hoogste berg van Arizona bij Flagstaff. Het waren er zelfs 3 boven elkaar. Schitterend gezicht, zelfs van 70nm afstand.
Vlak voor Falcon kregen we toch een opsodemieter van een turbulentiestoot. Zo hard dat we beiden met onze hoofden gigantisch hard tegen het dak aan knalden. Sjonge dat deed pijn. We hadden onze riemen gewoon normaal vast, maar dat is dus langer niet strak genoeg. Heb daarna nog zeker 2 uur koppijn gehad!
Na 374nm (bijna 700km) en 3,9 uur vliegen waren we weer terug op Falcon. Was een mooie trip. Morgen nog anderhalf uur dual diversion training. Zaterdag en zondag nog 2 solo's (waaronder de offciele 300 mijls) en dan de 70 uurs eindcheck op maandag (zoals het nu lijkt)!
Groeten!
Erg leuk verhaal!
BeantwoordenVerwijderen