Sperrtopf Antennes te koop

zaterdag 26 februari 2011

Laatste Archer vlucht, Yuma, actual IFR

Vandaag m'n laatste vlucht op de Archer gehad! Diamond 40 (sim) here I come!

Stond vandaag voor 4 uur op het rooster. De laatste 2 missies van het basic instrument flying deel.
Om half 2 opgestegen en koers gezet richting Chandler. Het was weer flink turbulent vandaag. Er zat een koufrontje aan te komen. Volledig bewolkt op 10.000ft toen we weg gingen. Eenmaal een stukje verder onderweg naar Blythe zakte de wolkenbasis nog verder omlaag. Ook begon het onderweg te regenen en moesten we vanwege de lage temperaturen zakken om uit de icing te blijven. Nadat we bij Blythe waren aangekomen bereidden we ons voor op de VOR approach voor runway 17, circling runway 35 op Yuma. Hier wordt eerst een holding procedure gevlogen op een bepaalde afstand en radiaal van de VOR, daarna de VOR overvliegen en dan richting de baan via radial 167. Ondertussen dalen naar 1200ft om vanaf daar de approach af te breken en een soort van downwind te vliegen terwijl we de baan in zicht houden, om vanaf de andere kant te landen. Dat ziet er dan zo uit op papier:
Nadat we geland waren volgens deze approach hebben we even wat nieuwe brandstof getankt, wat gedronken en gauw weer terug. We vlogen terug deze departure:
Komt er op neer dat je opstijgt vanaf runway 35, direct naar de Bard VOR gaat, en vanaf daar de radial 075 trackt tot MOHAK. Vanaf daar direct naar Gila Bend VOR. Eitje.
Na een mijl of 10 op radial 075 echter kwamen we in een hele grote bui terecht. Het regende hier best wel hard. Gelukkig waren we IFR, want we zagen gewoon echt niets meer, behalve een heel klein beetje grondzicht. M'n eerste 0,2 uur actual IFR in plaats van simulated :-). Nadat we na een klein kwartiertje weer buiten de buien waren vlogen we door richting Gila Bend. Even daarvoor kwamen we onder een convergentielijn vandaan! Prachtig gezicht! Ik moest zelfs gas terug nemen om niet te hard te gaan. Er zat gewoon merkbaar stijgen! Heel mooi.
Eenmaal in de south-west practice area aangekomen zagen we dat het aan de grond daar toch best wel hard waaide. Er waren verspreid een aantal grote zandstormen. Er was inderdaad ook blowing dust voorspeld. Boven was de wind ook best wel hard. Heb een groundspeed van 153 knopen gezien op de weg terug met de wind in de rug. Schiet mooi op zo.

Na 4,2 uur waren we weer terug op Falon Field. De complete gevlogen route was als volgt:
Falcon Field - Chandler - Gila Bend VOR - VICKO - Blythe VOR - Bard VOR - Yuma - Bard VOR - MOHAK - Gila Bend VOR - Chandler - Falcon Field. Oftewel tegen de klok in.

Dit was m'n laatste Archer vlucht. Vanaf maandag gaan we verder op de Diamond 40 sim. Dat wordt een hoop nieuwe checklisten, procedures en feitjes leren. Heb er zin in!

Ohja, en nu ik dit schrijf 's avonds om 12 uur is het frontje aangekomen boven Phoenix. Het regent hier best wel hard!
Wist niet dat ze ook een Phoenix in Nederland hadden?

1 opmerking:

  1. Super! Gefeliciteerd met het afsluiten van deze fase!
    Groeten uit Zuid Afrika.

    BeantwoordenVerwijderen