Sperrtopf Antennes te koop

vrijdag 1 april 2011

Donderdag; approaches op Gateway, vrijdag; engine failure!!!

Gisteren, donderdag 31 maart was het tijd voor wat approaches op Gateway. De missie was maar 1,3 uur. Da's niet zo lang om een aantal approaches te kunnen doen...
We zijn opgestegen rond half 5 's middags. Eerst een 7 DME arc van Willie-VOR gevolgd terwijl ik de approach in de G1000 aan het opzetten was. Ondertussen Phoenix Approach gecontact met het verzoek om de Gateway ILS 30C approach te doen. Dat mocht, mooi. Ik kreeg vectors voor de final approach course. De localizer geintercept, glideslope alive, glideslope intercept, en toen op Desicion Altitude (het punt waarbij je de baan in zicht moet hebben, zoniet dan go-around) mocht ik nog niet naar buiten kijken van mn instructeur, dus go-around.
De volgende approach was de VOR 30C approach op Gateway. Terug naar Phoenix Approach, dit keer met het verzoek om die te doen. Ook nu kregen we weer vectors voor de final approach course. De inbound course 303 geintercept. Aangezien dit een non-precision approach is zijn de minima hoger. Je komt ook nooit helemaal recht voor de baan uit aangezien de VOR tussen de banen in staat. Je moet de baan dus eerder in zicht hebben.
"200ft above - no flags" (200ft boven de MDA (minimum descent altitude) check je nog eens of de NAV antennes het doen en er geen rode kruizen door de navboxes staan.
"approaching minimums" (op 100ft boven de MDA)
"minimums" (op MDA, nu blijf je level vliegen. Je zakt beslist niet onder de MDA hoogte heen. Je blijft net zo lang op deze hoogte vleigen tot je MAPt (missed approach point) die vaak boven de threshold van de baan ligt, gespecificeerd op in dit geval 0,6DME van Willy. Indien je de baan dan nog niet ziet ga je go-around en volg je de missed approach procedure: "Climb to 2800ft, then climbing right turn to 5000ft via heading 145 and IWA Radial-015 to IWA and hold, continue climb in hold to 5000ft."
Op MDA mocht ik kijken en kon ik de landing afmaken. Touch and go gedaan en toen weer een east-departure naar de south east practice area. M'n instructeur wou nog even wat unusual attitudes doen met de hood op. Prima. Leuk. Haha. Toen weer terug naar Falcon en na 1,3 uur was de motor weer uit.
VOR 30C approach op Gateway

Vandaag wel weer wat bijzonders meegemaakt! Een vlucht om nooit te vergeten!!
We vlogen op de RNAV (GPS) approach naar Falcon field, vanaf Scottsdale toen we ineens een soort van knal voelden in het vliegtuig. Ineens daalde de oliedruk en begonnen m'n cilinder head temperatures ontzettend snel stegen! De G1000 gooide allemaal warnings in beeld. Kon niets anders betekenen dan een groot olielek wat kan leiden tot een engine failure. Ik keek naar buiten over de motorkap en er liep inderdaad wat olie tussen de spleten van de motorkappen door. Ik keek naar m'n linker vleugel en tegen de romp aan was het bruin van de olie. Dus als de donder de emergency checklist erbij gepakt. Die zei; if oil temperature & cylinder head temperatures are not normal; engine power.... reduce to min, land asap, total engine failure.... expect, engine.... shutdown.
Ik riep een mayday call naar Falcon Tower. Die gaf me prioriteit op iedereen. De emergency services waren onderweg. Cleared to land any runway!
We waren nog niet binnen glijbereik van een landbare plek, dus we zijn doorgegaan richting Falcon Field. De temperaturen bleven maar stijgen. Het plan was om hoog te blijven zodat als de motor uit viel we nog wat tijd over hadden om te kunnen glijden. Vlak voor Falcon Field aan de noordkant begon de motor heel ruig te lopen en viel een paar seconden later uit! We waren gelukkig op dat punt net binnen glijbereik. Een geimproviseerd circuit gemaakt. Gelukkig zaten we hoog genoeg en kon ik de laatste bocht naar de korte final met flaps take-off doen. Eenmaal tot stilstand gekomen scheurden de brandweerwagens de baan op en zei m'n instructeur; "Very good! I'll reset the systems, while you set up for the GPS runway 4R approach at Falcon Field via SACAT IAF".

Erg leuk, zo'n simulator waarin je werkelijk alles kunt slopen! :D Gna gna en het is nog 1 april ook!
Voor de rest nog een aantal andere approaches gedaan, elke met failures. Heb deze low-oil pressure gehad. Ineens een brandstofleiding die verstopt zat waarna de motor uitviel (gauw fuel tank geswitched en hij deed het weer), pitot heat failures terwijl in icing conditions in de wolken (de rest van de approach gevlogen zonder snelheidsmeter). Alternator failures die resulteren in een complete electrical failure (dus door op de standby instruments, uit de wolken blijven, en de laatste koers aanhouden en hopen dat je het vliegveld eerder ziet dan de bergen achter Falcon Field). AHRS failures terwijl op ILS approach in de wolken. Erg handig om dat allemaal in de sim te kunnen oefenen.

Morgen weer 2 uurtjes simmen. Daarna zondag vrij, en maandag de eerste nachtvluchten!! Kan niet wachten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten