Sperrtopf Antennes te koop

maandag 18 april 2011

IFR to Yuma

Vandaag stond er weer een dubbele missie op het rooster. Ik had 4 uur vliegen voor de boeg. We gingen vandaag naar Yuma op een IFR flightplan.
Gisteren al een planning gemaakt voor de route naar Yuma. Die zag er zo uit (heen):
Van Falcon Field via de SACAT.1 departure naar SACAT, dan vectors voor airway V95, bij Gila Bend de V66 op en bij BZA VOR er weer af, naar Yuma.
Ik stond vanmorgen om kwart over 9 naast mn kist. De N967DS. Lekker, een van de nieuwere DA40's die tenminste "alles" heeft. De oudere Sabena DA40's hebben soms geen ADF en/of DME. Wel lullig... Goed, preflight gedaan, en de kist in gedoken. Clearance naar Yuma aangevraagd. Die zag er zo uit: Cleared to Yuma via the SACAT.1 departure, vectors V95, GBN, V66, BZA, direct. Climb and maintan 3000', expect 8000' 3 minutes after departure. Departure frequency 126.8, squawk 1644.
Om kwart voor 10 opgestegen. Stukje de SACAT.1 departure afgevlogen, kregen we een vector, 10 graden naar links. Na Even voorbij SACAT kregen we een direct Gila Bend. Dat scheelt weer 10 min vliegen. Mooi meegenomen. Na ruim een uur staren naar de woestijn kregen we de handoff naar Yuma approach. Daar aangevraagd of we de ILS 21R konden doen. Toestemming gekregen. We kregen vectors voor de final approach course.
Na de landing naar Million Air (FBO) getaxied. Is toch wel een van de mooiste FBO's die ik heb gezien hier in Amerika. Super luxe, heel mooi. Ze hebben zelfs een rode loper. We konden dankzij een voucher voor de benzine voor 1 dollar een prima lunch krijgen in het naastgelegen restaurantje. Top!

Eenmaal afgetankt, en het vliegtuig volgetankt (:P) weer de kist in gestapt. Nu weer terug naar Falcon. Opnieuw de IFR clearance aangevraagd. Dit keer via de MOHAK.2 departure, V66, Gila Bend, V95, TOTER en weer terug naar Falcon. We kregen een intersection departure vanaf runway 17. Halverwege de baan, dan is er nog maar ongeveer 2500ft baan over. Maar da's natuurlijk genoeg voor de DA40. Is alleen een apart gezicht, aangezien er niet veel banen in Arizona zijn die korter zijn dan 5000ft.
Na weer een ruim uur woestijnstaren kwamen we weer in de buurt van Phoenix. We werden overgeschakeld naar Phoenix Approach. We hadden nog best wel veel tijd over vanwege een sterkere wind, nu mee, dan op de heenweg. Groundspeeds van 150+ knopen schieten mooi op. We waren daarom nog even van plan naar Gateway te gaan en daar nog een approach te doen. Na het verzoek kregen we vectors naar Gateway voor de VOR 30C approach. Die gedaan, en nog even 2 touch and goes, vlogen we terug via de scenic route over de bergjes in het oosten van Mesa, voor eens straight in op 22L. Een nadering die ik vanuit die kant nog nooit had gevlogen. Wel een leuke afwisseling.
Na 4 uur precies stonden we weer op Falcon Field.

Kijk, we waren weer op een IFR flightplan, en dan is de vlucht ook zichtbaar op internet:
Heenreis: http://flightaware.com/live/flight/N967DS/history/20110418/1630Z/KFFZ/KNYL
Terugreis: http://flightaware.com/live/flight/N967DS/history/20110418/1900Z/KNYL/KFFZ
De track stopt/begint ergens in de woestijn. Gewoon puur omdat er daar geen ontvangst meer is van de flightaware antenne die ergens in de buurt van Phoenix staat. Betekent natuurlijk niet dat je dan niet zichtbaar bent op de radar :P.

Ohja, en ik had vrijdag geen blog gedaan. Vergeten. Toen de KCKY approach gedaan, en daarna nog de VOR-C approach van Scottsdale. Eindelijk eens op Scottsdale geweest. Om een een of andere reden was ik daar nog nooit geweest, terwijl het maar 10 mijl verderop ligt...

Morgen nog een vluchtje van 1,5 uur. 's Morgens vroeg, half 7 briefing. Pfff wordt weer zwaar!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten