Sperrtopf Antennes te koop

donderdag 27 januari 2011

Diversion training

Het was weer tijd voor een dual diversion trainingvlucht vandaag. Om kwart over 9 opgestegen vanaf Falcon met als doel eerst richting de south-east practice area te vliegen waarna m'n instructeur op een willekeurig moment bedacht waar heen te gaan. Het werd het privevliegveldje van Ak Chin. Nog nooit van gehoord, dus eerst maar eens op de kaart zoeken, haha. De koers bekeken, 245 graden, afstand ongeveer 2,5x de lengte van een stuk van m'n pen, dus ongeveer 25nm.... Met deze wind in de rug hebben we ongeveer een groundspeed van 125 knopen... 2nm per minuut, hmmmmm, 11 tot 12 minuten vliegen. Wind correctie hmmmmm + 3 graden rechts. Headingbug ingesteld, timer gezet, en gaan met die banaan. Het was extra lastig om het vliegveldje te vinden, aangezien deze privevliegvelden hier in Amerika niet meer voorstellen dan een gravel baan of vaak een heel smal stripje wat ook als weg dient. Het vliegveldje lag net ergens tussen wat weilanden (ja die zijn hier ook... af en toe...). Als backup de Stanfield VOR getuned en daar de radial 305 ingesteld. Zou ongeveer 9nm DME moeten geven. Na een minuut of 10 had ik het vliegveld nog steeds niet in zicht. Nog ongeveer een minuutje te gaan en de VOR naald was ook al een redelijk stuk onderweg naar het midden. 11,5 minuut onderweg zag ik het vliegveld op een kwart mijl rechts van me liggen. De wind was dus nog iets sterker en cross dan verwacht. M'n instructeur was erg tevreden! :-).
Terug via Chandler. Eerst de Phoenix VOR radial 155 intercepten en tracken om bij Firebird lake uit te komen. Beetje introductie voor IFR.  Daarna naar Chandler tower geswitched "Chandler tower, Archer 4188E is overhead Firebird lake with information Charlie for touch and goes". "Archer 88E, Chandler tower, proceed straight to the numbers runway 4L keep the speed up, twin Cessna 3 miles behind you". Gassen! Na 3 touch and goes (o.a. simulated engine failure en een flapless landing) terug naar Falcon. M'n instructeur was ondertussen op de andere radio de Atis aan het afluisteren om te kijken wat het weer was op Falcon. "Wind 360 at 17 knots! Lets head back! That's much more fun!" Dus teruggescheurd tegen de wind in met 130 knopen om een beetje fatsoenlijk vooruit te komen. Ook daar weer een make straight in runway 4R. Eenmaal op de final van 4R; "Archer 88E cancel landing clearance for runway 4R, change to runway 4L, runway 4L cleared touch and go, after touch and go make left traffic". Daarna nog 3 touch and goes was het tijd voor de fullstop. De controller had z'n handen wel vol, net na de touch and go riep ik; Archer 88E next one will be a full stop. Duurde even voordat de controller daar antwoord op kon geven. Op 2000ft MSL ga je je bocht voor crosswind maken ivm geluidsoverlast (600ft agl ipv de standaard 500ft). Precies op dat moment dringend in afwachting op een antwoord riep hij terug; "Archer 88E make left traffic for runway 4R". De bocht ingezet terwijl ik de readback deed, kwam ie terug; "Uhh... yea ok.... ok, continue left traffic but I meant right." Handig! Haha. Even later zat ik op final voor 4R, cleared to land. Laat hij nog net even gauw een extra kist een take-off klaring krijgen voor runway 4R. Ok, niet zo'n probleem, in Amerika kunnen meerdere kisten tegelijk cleared to land zijn ook al is de baan nog niet vrij. Maargoed, kreeg weer; Archer 88E cancel landing clearance. Op heel erg short final (100ft) vlak voordat ik go around zou gaan was ik dan toch weer eindelijk cleared to land. Deed me denken aan dit YouTube filmpje;



1,5 uur gevlogen en weer 7 landingen erbij. Bij de debriefing ging m'n instructeur heel serieus met z'n armen over elkaar zitten; "Alright, debriefing......... *kon z'n lach niet inhouden* alright, keep up this good work, I've not nothing to say except for see ya next time!" Morgen weer 1,5 uur solo cross-country. Ik ga maar weer eens naar Marana. Alweer een tijdje niet geweest;
Heen via AJ Landfill (oost), heen en terug via Coolidge, Picacho Peak, terug via Chandler (west)

1 opmerking: