Sperrtopf Antennes te koop

zondag 16 januari 2011

Weer 2 solo cross-countries

Had gisteravond geen tijd en puf meer om een blogje over zaterdag te schrijven. Dus nu een gecombineerde.

Zaterdag
Zaterdagmorgen weer veeeeeeeeeels te vroeg opgestaan om 4 uur. Vrijdagavond had ik de route al op de kaart ingetekend en de afstanden en koersen berekend, maar 's morgens is er nog genoeg te doen voor de vlucht. Ik was om 0630 uur ingepland voor de briefing en dan om een uur of 7- half 8 vliegen. Gauw gedoucht, broodje naar binnen gestampt en toen weer online de winds aloft en temperaturen bekeken (wind richting en snelheid op hoogte). Met deze informatie kun je de TAS (true airspeeds) en je groundspeeds uitrekenen en de wind correction angles berekenen. Eenmaal dit gedaan weet je hoe lang je per leg en over je vlucht gaat doen, waarna je de brandstofberekeningen gaat doen. Dan begint het er aardig op te lijken en kun je de rest van de kaart intekenen; de magnetic headings, tijden en de 3-minute marks op de route tekenen.
Vervolgens kun je pas op school weer verder met de rest. Als je een kist toegewezen hebt gekregen bij het inchecken dan kun je de compass headings uitrekenen aan de hand van de deviatietabellen die op school aanwezig zijn. Dan ben je eindelijk klaar met het navigatiegedeelte. Nu is het tijd voor de mass and balance, performance berkeningen en de rest van het weer bekijken. Al met al ben je hier ook nog wel een half uur mee bezig. Als laatste is het tijd om je flightplan te filen. We bellen hiervoor naar 1-800-WXBRIEF en krijgen een briefer aan de telefoon waarna je een hele lijst met gegevens verteld terwijl hij dat lekker achter z'n pc'tje in zit te ratelen.....

Goed, de route die ik gevlogen heb zaterdag is iets anders geworden. In verband met intensieve para-activiteiten op Eloy heb ik een last minute verandering gemaakt in m'n route om Eloy te vermijden. De gevlogen route was als volgt: Falcon field - Whiskey - Antennes tussen bergen :P - Marana (landing) - Carranza - Gila Bend (landing) - Chandler - Falcon field;
Zaterdag 15/1

Na poosje vliegen kwam ik in de buurt van Marana. Tijd om uit te gaan luisteren op de frequentie. Marana is een ongecontroleerd veld, maar toch best druk veld. Toen ik daar was waren er toch zo'n 6 of 7 vliegtuigen onderweg van of naar het veld, en een aantal in het circuit. Heb me daar gemeld en me tussen het andere verkeer gevoegd om een linkerhand circuit voor runway 12 te doen:
Na een landing direct teruggetaxied naar het begin van de baan om weer op te stijgen om de weg richting Gila Bend te vervolgen.
Daarna op Gila bend nog een fullstop taxiback gemaakt. Ook dat veld is ongecontroleerd, dus weer gemeld op de algemene lokale frequentie. Daar was alleen een Piper Pawnee sproeivliegtuig aan het vliegen. Nadat ik net weer vertrokken was kwam er nog een andere Crashna landen.
Goed, dus weer verder naar Chandler om vanaf daar Falcon field aan te kunnen vliegen voor de fullstop. Na 2,5uur was ik weer terug en had ik er 216nm op zitten (400km).
Ik zou in de middag nog een dual cross-country doen met m'n instructeur, maar die hebben we moeten cancellen omdat m'n instructeur in de ochtend een hele lange IFR vlucht naar Palm Springs had gedaan die nogal was uitgelopen vanwege tegenwind en een motor die niet wilde starten daar... Helaas, maar die doen we maandag dan. Wel 4 uur voor niets op school zitten wachten, maarja...

Zondag
Vanmorgen opnieuw om 4 uur opgestaan om weer de planning af te maken. Dit keer een 1,5 uur solo van Falcon via Chandler, via Maricopa Mountain naar Gila Bend, en weer terug via dezelfde route;
Retourtje Gila Bend
Totaal 120nm (222km). Ben om kwart voor 8 opgestegen. Eenmaal geklommen naar 3500ft om over de controlzone van Chandler te vliegen was het tijd om Prescott Radio op te roepen om m'n flightplan te openen.
Ik zat vandaag in een oude brakke Archer, nouja, vliegen deed ie prima. Maar kwa instrumenten was het 3 keer niets. Een kompasje en directional gyro, slechts 1 radio, geen gps, geen ADF. Wel een VOR ontvanger.... Hmm! That 'll work! Eenmaal Maricopa Mountain gepasseerd, de VOR van Gila Bend getuned en radial 055 ingesteld vanaf Gila Bend, even identificeren door de 3 letterige morse code, en de naald stond in het midden! Perfect op koers. Wel grappig om te zien dat het inderdaad werkt zoals we geleerd hebben in Hoofddorp op school, en zoals in flight simulator. Natuurlijk wist ik al lang dat ik goed zat, aangezien ik met de kaart op schoot zo weet waar ik zit.
Aangekomen in de buurt van Gila Bend was er geen ander verkeer. Eerst een normale landing gemaakt, teruggetaxied en opnieuw opgestegen, daarna een simulated engine failure, dus gas dicht op downwind en zweefvliegen :). Was leuk om weer eens te doen. Na deze landing teruggetaxied om weer op te stijgen om terug te vliegen naar Falcon via dezelfde route als de heenweg.
Aangekomen vlak voor Falcon was het nogal druk op de frequentie. Ik was al vrij dicht bij het veld, maar ik was pas number 4 voor een straight in op runway 4R, terwijl de rest van de kisten nog hun downwind moesten afvliegen. Ik moest daarom van de toren ook minimum practical forward airspeed vliegen. Zogezegd zogedaan, tandje flaps geselecteerd en op 1400ft met 70kts cruisen i.p.v. normaal 100 knopen. Scheelt toch weer. Ondertussen waren er alweer 2 geland, waarna ik number 2 was voor de straight in.
Na de landing teruggetaxied, m'n flightplan geclosed (als je dat niet binnen 30 minuten na je geplande aankomsttijd doet gaan de reddingsdiensten je zoeken).

Het vliegveld Gila Bend in de woestijn. De VOR ligt net ten zuiden van de baan.
Maandag staat er dus de 2 uurs dual cross-country op de planning. Heb de planning al gemaakt na m'n vlucht op zaterdag, dus daar hoef ik in ieder geval niet zo veel meer voor te doen.

Klik hier voor foto's van de cross-country dual naar Bullhead van 13 januari, vanuit achterin de Archer.

2 opmerkingen: