Sperrtopf Antennes te koop

zondag 30 januari 2011

Pinal

Vandaag weer 1,6 uur gevlogen met m'n instructeur.
Aangekomen om kwart voor 11 op school. Ik mocht van de dispatcher kiezen welke kist ik mee kreeg, 49Y! Die was nog beschikbaar. De meteo en mass and balance in elkaar geflanst en toen op m'n instructeur gewacht. Na een korte briefing van 1 minuut kon ik de sleutels ophalen en de kist gaan preflighten. Er was alleen een probleem. Het was pas 10 over 11 en 49Y zou pas om 12 uur terug zijn. Doe me dan maar een andere kist. Het werd 88E. Ach, ook wel best, in ieder geval 2 radio's en een HSI met fluxvalve. Ter info;
Een HSI (Horizontal Situation Indicator) is een gecombineerde Directional Gyro met een Course Deviation Indicator;


De meeste kisten hebben een simpele Directional Gyro;

Deze zijn gevoelig voor precessie door het roteren van de aarde. Daarom moet je deze kompassen ook om de 10 minuten opnieuw oplijnen met het magnetische noorden volgens het magnetisch kompas. Wat is dan het voordeel van een Directional Gyro over een kompas zou je misschien afvragen... Nou, tijdens een normale bocht heb je erg weinig aan je kompas doordat je hele kompas eigenlijk scheef in z'n ophanging hangt en daardoor een verkeerde aanwijzing heeft. Een Directional Gyro geeft in een bocht de juiste koers aan.
Verder zul je je afvragen wat dan nog het voordeel aan die HSI is. Nou, geeft in een bocht de juiste koers aan, maar die hoef je eigenlijk gedurende de hele vlucht niet bij te stellen omdat die gekoppeld is aan een Fluxvalve. De Fluxvalve meet constant de magnetische flux en geeft dit door aan de HSI. Deze wordt dan steeds bijgesteld op de juiste magnetische koers. De Fluxvalve is gemonteerd in een van de tippen van de vleugels. Dit om zo veel mogelijk de invloeden van magnetisme veroorzaakt door elektronica tegen te gaan.

Goed... Waar waren we. Ohja, dus dat is wel fijn. Heb je altijd een nauwkeurige magnetische koers! Aangezien je je Directional Gyro ook maar afstelt van wat het magnetische kompas aanwijst... En die wijst ook wel eens wat verkeerd aan aangezien deze dichtbij magnetische bronnen zit...

Goed. Pff, let's continue! Euhm. Dus opgestegen om kwart voor 12 vanaf runway 4R (het zal ook eens niet, oh wacht...). Aangekomen bij de runup area de checks gedaan en geswitched naar de tower frequentie; "bla bla make left base runway 22L". WAAAAT??? Gauw maar gemeld "Falcon Tower, Archer 4188E is ready for departure at runway 4R??" Gelukkig mochten we nog vanaf 4R opstijgen, anders had dat weer 5 minuten gescheeld. Ze waren net begonnen met het omgooien van de banen ivm de wind.
De south-east practice area in gedoken richting Coolidge, Picacho Peak, en door naar Pinal. Voor mij de eerste keer daar, maar in de 8 jaar dat m'n instructeur in Arizona vliegt was dit ook zijn eerste keer op Pinal! Haha. Downwind op, en met de tong uit de mond kijken we naar alle oude 747's, 737's, 727's, 707's, MD80's, DC10's, DC9's, DC8's, Tristars, etc. Pinal is namelijk een opslagplaats voor oude afgedankte "mothballed aircraft".
Plaatje van Flickr. Tegenwoordig is het er nog een stuk voller.
Niet zo groot als Davis Monthan airforce base bij Tucson, 30nm verderop, waar er echt duizenden staan, maar toch indrukwekkend om deze ~200 te zien!
Hier 2 touch and goes gedaan en toen weer terug naar Falcon. Onderweg net als op de heenweg "lekker" geluisterd naar 1580AM op de ADF (autmatic direction finder). Dit is het oude systeem waarmee je NDB's (non-directional beacons) kunt ontvangen en daarmee je positie kunt bepalen. Heeel erg veel minder nauwkeurig dan de VOR's (VHF omnidirectional range). Maargoed, hiermee kun je dus ook AM-radio/audio ontvangen als je het signaal uitluisterd in plaats van laat decoderen door de ADF indicator. Is niet echt goede kwaliteit, en ook de muziek die je hoort is weinig interessants, maargoed, je moet toch wat he...

Goed, ik ga pitten! Morgen weer om 5 uur op. 7 uur briefing voor een 1,5 uur solo. Ga maar weer wat landingen doen ergens met een omweggetje.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten