Sperrtopf Antennes te koop

dinsdag 21 december 2010

20 uurs check!

Vandaag stond de 20 uurs check al op de planning. Erg snel allemaal... Aangezien ik vanmorgen ook pas 17,8 uur had.
Kon weer veel te vroeg opstaan. Wekker ging om kwart voor 5. Om kwart voor 6 de auto in en naar school gesjeesd. Aangekomen zoals normaal eerst het weer en mass and balance gedaan. Daarna was het nog even wachten op een andere instructeur dan normaal. Er stond een uur briefingtijd voor de vlucht en na de vlucht. De vlucht zelf was ook een uur.
Eerst was er een redelijk uitputtend stukje mondelinge theorie, voornamelijk over regelgeving hier in Amerika door de FAA. Het meeste was wel bekend, maar moest af en toe wel even diep graven hoe het ook al weer zat. Heb in de 3,5 weken dat ik hier nu zit nog maar 4 vrije dagen gehad. In die vrije dagen ook weinig tijd gehad voor de FAA regeltjes... Had eigenlijk gepland om dat vandaag en woensdag te doen... Maarja.
Na de uitputtende ondervraging wat al een vochtige rug opleverde was het tijd voor de vlucht! Vlucht ging eigenlijk uitstekend. Vloog weer lekker vandaag, ondanks dat het erg vroeg was. In de south-east practice area een aantal stalls gedemonstreerd en ineens trok de instructeur het gas dicht. Zat lekker hoog in ieder geval (zo'n 3000ft agl), dus tijd zat om te zoeken naar een veldje en de memory items af te werken. De instructeur simuleerde dat het motorvermogen niet hersteld kon worden, dus vloog ik m'n circuitje over echt het enige landbare stukje terrein in de weide woestijn; een weg. De rest van de checklist afgewerkt; een gesimuleerde mayday call en het volledig "afsluiten" van de kist; transponder 7700, battery off, magnetos off, throttle closed, mixture cut-off, fuel selector off, seat belts and harness locked. Dit circuitje ging echt perfect. High key (boven de landingsplaats op 1500' agl) en low key positions (downwind abeam, 1000' agl) right on! Kwam perfect uit en had de kist zonder problemen op de weg neer kunnen zetten. Op short final op een lage hoogte, maar allemaal veilig mocht ik het gas weer open gooien en klom ik terug naar 3200' msl. Kreeg een erg mooi compliment van m'n instructeur; "I can see you've got plenty of gliding experience... That was perfect!" Gaaf! Terug naar Falcon voor 2 touch and goes! Ook die gingen prima en na een uurtje vliegen waren we terug op het platform op Falcon. Na een korte debriefing over het resultaat was het duidelijk dat ik ruim geslaagd was.

In de middag was het tijd voor Juan om solo te gaan! Na de gebruikelijke zonder-de-grond-te-raken-na-de-eerste-solo-voordat-je-in-het-zwembad-ligt actie is ook hij nog kaal geschoren. Hij was al vrij kaal, dus het was niet zo'n grote shock... Gefeliciteerd Juan!

2 opmerkingen:

  1. Super gedaan weer! Vandaag zie ik slecht weer in de verwachting dus je vrije dag maar een beetje rondhangen neem ik aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gefeliciteerd met het slagen voor de 20-uurs check! Je gaat als een speer! Geweldig. XXX

    BeantwoordenVerwijderen