Sperrtopf Antennes te koop

vrijdag 17 december 2010

D10; Cicuits op Falcon Field

Vanmorgen leek het weer erg tegen te vallen. Mistig, lage bewolking... Gelukkig was het wel binnen de limieten voor klasse D luchtruim, dus gewoon gebrieft en naar de kist. Toen de zon eenmaal een beetje op was, werd het duidelijk dat het inderdaad wel vliegbaar zou zijn. In ieder geval voor het doel dat wij hadden; een uur circuits op de thuisbasis.
Sharon was weer eerst. Na een korte wissel was ik aan de beurt.
Opgestegen vanaf de grote baan, 4R, voor een left traffic runway 4L. Eerst een normale touch and go gedaan, daarna 2 flapless touch and goes, toen 2 glide approaches, daarna 3 short field landings, en een full stop. Daartussen nog een engine failure during takeoff gedaan. Op ongeveer 300ft agl gooide de instructeur het gas dicht. Zoals gebriefd; In case of an engine failure lower the nose, speed 75 clean, 70 with flaps, land straight ahead or slightly left or right. Slightly to the right it was! Er lag daar een veldje van ongeveer 100x300m. Groot zat dus. Vlak naast een golfbaan en tussen de huizen. Tikje flaps, nog maar een, ok full flaps... Op 10m boven de grond mocht ik het gas weer open gooien om door te klimmen naar 2400' msl. Gaaf! Dit was in de richting 04. Als je dit moet doen in de richting 22 heb je een groter probleem. Dan moet je em op McKellips road zetten. M'n instructeur vertelde een mooi verhaal dat ze wel eens tot lantaarnpaalhoogte waren doorgegaan boven de weg. Auto's doken de berm in... :)
Op circuit kwamen we af en toe nog wat lage plukken stratus tegen die in de weg zaten. Soms even eromheen. Falcon Field was het enige vliegveld in de buurt waar het weer goed genoeg was zo vroeg in de morgen. 10 miles noord hiervan zat het potdicht van de mist, net als de rest van Phoenix. Toen we op circuit zaten voor de fullstop kwam er vanuit het zuiden een dik pak mist aanzetten. Geen idee hoe lang dat daar nog heeft gelegen, maar na ons waren er een aantal vluchten gecancelled vanwege het weer. Geluk gehad dus.


Morgen staat de eerste solo op de planning! Hoe laat is nog niet bekend. We moeten in ieder geval om 7 uur aanwezig zijn. Dan krijgen we eerst een uitgebreide briefing, moeten we wat endorsements tekenen, en gaan we de toets bespreken. Op het rooster staat Sharon als eerste om half 9 vliegen. We staan met z'n 2en ingepland tot 12.30 uur. Het is de bedoeling dat de instructeur eerst 3 landingen meegaat om te kijken hoe het gaat. Daarna stapt hij uit en maak je solo 3 full stop taxibacks. Je taxied dan na de landing van de baan af en je rijd weer terug naar het begin van de baan...
Heb er zin in!!

1 opmerking:

  1. Dude mooie blog weer ;-)

    Kijk je uit met het vertellen van "naughty" verhalen over 10 meter enzo. Airliners googlen je en als je je niet aan de minima houdt kan dit je baan kansen reduceren. Voor de rest mooie verhalen

    BeantwoordenVerwijderen