Sperrtopf Antennes te koop

maandag 20 december 2010

Solo de south-east practice area in

Vandaag stond de eerste langere solovlucht op het programma. Dit keer weg van Falcon Field.
Om half 11 op school bij dispatch gemeld waar ik de Archer N4144P toegewezen kreeg. Eerst de meteo en mass and balance gedaan. Het bleek dat er een harde crosswind was. Gelukkig mag ik voorlopig tot 10kts crosswind solo vliegen. De crosswind was 9,5 dus dat was binnen de limieten. De voorspelling vertelde dat langzaam aan de wind zou afnemen op de dag. Prima. Eenmaal klaar met de mass and balance liet ik mijn papierwerk bij de duty instructor aftekenen. Ik nam de sleutels en een PCAS mee en weg was ik.
De walkaround gedaan, cockpit preparation, engine start, taxien en weg was ik. Helemaal alleen naar de south-east practice area, zoals al tig keer eerder gedaan met instructeur. In de practice area wat steep turns, slow flight en stalls gedaan en gewoon even lekker wat rondgevlogen. Het was ook weer lekker turbulent boven. Na 50 minuten meldde ik me op Falcon Tower: "Falcon Tower, Archer 4144P is 10 miles south-east with information Kilo for 3 fullstop taxibacks". "Archer 44P, Falcon Tower, enter right base runway 4R" kreeg ik terug. Dus zoals standaard over Main Street gevlogen naar de Wagon Wheel, tot ik 2 miles voor de Wagon Wheel een call kreeg van de tower: "Archer 44P make right midfield downwind runway 4R". Change of plans! Het was druk in het circuit. Aangezien een kist op downwind zijn downwind moest verlengen zou ik hem anders via een baseleg approach afsnijden. Ik moest er dus achteraan. Het werd nog een stukje drukker op downwind: "Archer 44P extend downwind, change to runway 4L contact tower on 119.7". Zo gezegd, zo gedaan. Dus op de kleine baan geland, helemaal aan het eind van de baan eraf voor een taxiback naar runway 4L. Eenmaal aangekomen bij de holding point van runway 4L: "Falcon Tower, Archer 4144P is holding short runway 4L, ready for departure, 2 fullstop taxibacks", terug: "Archer 44P contact ground on 121.3, runway change in progress". Poep!
Dus opnieuw terug naar ground "Falcon Ground, Archer 4144P is holding short runway 4L, there's a runway change in progress?". "Archer 44P when able make a 180 without crossing the runway hold line". "Unable, Archer 44P." Ik stond er 3m van af.... Guess what:
"Archer 44P contact Tower on 119.7". Gelukkig zit de ground controller naast de tower controller, dus ik ben er maar van uit gegaan dat iedereen daar op de hoogte was van de situatie. "Falcon Tower, Archer 4144P with you, holding short runway 4L". Ik moest nog even blijven wachten, er was inmiddels verkeer aan het starten en landen op deze baan. Na 5 minuutjes extra wachten mocht ik dan eindelijk de hold line over om op de baan een 180 te maken en er direct weer af te rijden. Gelukkig kon ik toen toch eindelijk door taxiën naar runway 22R, waarna ik nog 2 landingen heb gemaakt.
Een bijzondere ervaring. Zo veel buiten het boekje denken qua RT heb ik nog niet eerder meegemaakt. Erg leerzaam. Ook de crosswind landingen waren lekker pittig. Was redelijk bumpy en met de 9,5 knopen crosswind was het af en toe wel even werken.

Voor morgen staat er weer wat anders op het schema.... De 20 uurs checkride! Oei! Wat gaat dat snel, heb nog niet eens 20 uur, maar nu al wel de check. Dit gebeurt met een andere instructeur. Een uurtje vliegen in de south-east practice area waar de basics worden getoetst. Schijnt ook dat er nogal een stukje theoretische kennis wordt gevraagd. Ben erg benieuwd. Moet in ieder geval weer om een afschuwelijke tijd op school zijn. Om 6 uur melden bij dispatch. Dat betekent dat mijn wekker om 04:45 uur gaat.... Zucht. Vroeg naar bed vanavond. Woensdag in ieder geval verplicht vrij. Meer dan 6 dagen achtereen vliegen is niet toegestaan. Dan moet er weer 1 rustdag tussen zitten.

1 opmerking:

  1. Alweer een prachtig, uitgebreid rapport. Zo kunnen we het avontuur goed meemaken.
    Veel succes weer vandaag!

    BeantwoordenVerwijderen